Forhudsforsnævring (Phimosis)

Forhudsforsnævring er en tilstand hvor forhudens åbning er for lille til, at den kan trækkes tilbage over penishovedet.

Symptomerne varierer med alderen. Ved seksuel debut, kan der opstå smerter under samleje, og der kan eventuelt opstå små læsioner af forhuden. Forhudsforsnævring kan i svære tilfælde forhindre samleje. Undertiden er der samtidig en for kort streng mellem undersiden af Penis hovedet og skaftet af penis. Dette kaldes Frenulum Breve Præputii.

Behandling

Steroid-creme (mest egnet til børn): Steroid-creme, der er recept pligtigt pga indholdet af Binyrebarkhormon, må kun bruges kortvarigt og altid kun efter samråd med egen læge.

Kirurgi

Børn og drenge (<15 år) der ikke responderer på steroid-creme behandlingen skal henvises til sygehus med henblik på operation i fuld anæstesi.

Voksne opereres som regel i lokalbedøvelse. Operationen tager ½-1 time.

Forberedelse

Du skal ikke være fastende. Tag din sædvanlige medicin. Tager du blodfortyndende medicin (gælder også fiske olie) skal der holdes pause hermed mindst 4 dage før operationen efter samråd med egen læge.

Tag et almindeligt brusebad og rengør området med vand og sæbe inden du kommer til operationen. Det er formålstjenligt at komme i et par stramt siddende underbukser som kan holde penis op ad maven efter operationen, for at mindske risiko for blødning og hævelse.

Transport efter operationen skal være i bil og du kan godt selv køre.

Bedøvelsen

Bedøvelsen forgår ved et stik ved roden af penis hvor der lægges en krans af lokalbedøvelse. Bedøvelsen bevirker at forhuden bliver følelsesløs.

Operationen

Forhuden består at to dele – et ydre blad og et indre blad. Begge blade afkortes cirkulært i passende afstand fra Corona Glandis (basis af penishovedet) således at der bevares mest muligt af forhuden, men så meget at den syge og forsnævrede hud fjernes. Hvis der er en forkortet streng (Frenulum Breve se ovenfor) gøres plastik på denne således at den forlænges. Herefter forenes de to blade på ny med en række enkelt knuder af en tynd tråd som forsvinder af sig selv efter 7-14 dage. Der er således ingen tråd fjernelse.

Sædvanligvis er der ret beskedne smerter som kan behandles med Panodil.

Der lægges en cirkulær bandage om operationssåret for at undgå sivning. Penis lejres op ad maven og holdes på plads af de stramme underbukser. Dette er for at mindske hævelse af penis.

Det er almindeligt at penis bliver hævet og misfarvet især i løbet af den første uge. Hævelsen vil gradvist aftage men det kan tage op til en måned før hævelsen er helt væk og såret vil gradvist blive pænere igen. Selve arret kan tage lang tid før det lægger sig fuldstændigt og bliver jævnt.

Seksuel aktivitet frarådes den første måned.

Komplikationer er sjældne. Der kan opstå blødning som i de fleste tilfælde kan stoppes ved at anlægge kompression og evt. ispose.

Hvis der opstår større blødning, Feber Tp > 38.5 eller tiltagende rødme og hævelse i de efterfølgende dage, skal vi kontaktes på akut telefonen 40741212 i dag tiden og udenfor normal arbejdstid skal du ringe 1813.

Arbejde

Arbejdet kan genoptages når du føler dig klar dertil. Sygemelding er sjældent nødvendig.

Jan Struckmann

02.01.2017

Vejledningen revideres hvert år i Januar måned.