Kikkertundersøgelse af spiserør, mavesæk og tolvfingertarm (Gastroskopi)

Hensigten med denne vejledning er at forklare, hvad der foregår ved en gastroskopi.

gastroskopi

Gastroskopi er en kikkertundersøgelse af slimhinderne i spiserøret, mavesækken og tolvfinger-tarmen. Undersøgelsen kan derfor afsløre forandringer som f. eks. betændelse eller sår. Samtidig kan der smertefrit tages små vævsprøver (biopsier) til nærmere undersøgelser under mikroskop samt eventuelt dyrkning af bakterier. Undersøgelsen kan også anvendes til behandling af forskellige lidelser i spiserøret samt til kontrol af effekten af en given behandling.

Forberedelse til undersøgelsen

De må ikke spise, drikke eller ryge 6 timer før undersøgelsestidspunktet.

Medicin

Hvis De får hjerte-, lunge-, epilepsi- eller blodtryksmedicin skal De tage medicinen med et lille glas vand om morgenen på undersøgelsesdagen.

Får De insulin og skal have foretaget en ambulant gastroskopi, bedes De venligst kontakte os senest dagen før gastroskopien.

Spray til lungelidelser bedes medbragt.

Tænder

Har De tandprotese, fjernes denne inden undersøgelsen. Hvis De har løse tænder eller stift/krone i de forreste tænder, bedes De informere personalet om dette inden undersøgelsen.

Undersøgelsen

Undersøgelsen gennemføres sædvanligvis uden anvendelse af lokalbedøvende midler i svælget da dette øger risikoen for at eventuelt tilstedeværende maveindhold løber over i lungerne. I sjældne tilfælde kan meget nervøse patienter dog få en beroligende indsprøjtning. Hvis dette ønskes, skal klinikken orienteres før undersøgelsen, bl.a. fordi der skal arrangeres transport hjem efter undersøgelsen.

De lejres på venstre side, hvorefter lægen starter undersøgelsen ved at føre en tynd slange ned gennem svælget. Undersøgelsens varighed kan variere afhængig af årsagen til undersøgelsen. Som regel tager undersøgelsen ca. fem minutter.

Der kan være ubehag i form af opkastningsfornemmelse når man skal synke slangen. Ved undersøgelsen pustes der luft i mavesækken, for at lægen kan få overblik over hele slim­hinden. Dette kan give luftspænding i maven efter undersøgelsen. Selve undersøgelsen gør ikke ondt.

For patienter med svære lidelser i lunger eller hjerte kan det være nødvendigt at gennemfører undersøgelsen under indlæggelse.

Efter undersøgelsen

Da der ikke anvendes lokalbedøvende midler i svælget må de spise og drikke umiddelbart efter undersøgelsen. De må også tage hjem umiddelbart efter undersøgelsen.

Hvis de har fået indsprøjtning med beroligende medicin, må De forvente at blive i klinikken ca. 1 time efter undersøgelsen og De må da ikke selv køre bil 12 timer efter undersøgelsen.

Besked om undersøgelsen

De vil umiddelbart efter undersøgelsen få besked på, hvad undersøgelsen viste. Hvis der er taget vævsprøver, vil der først kunne gives svar på disse efter ca. 7 dage hvor De vil svaret ved en telefonkonsultation eller gennem egen læge.

Ubehaget efter undersøgelsen

Der kan i de næste døgn være ømhed i hals/svælg. Der kan ligeledes være luft i maven ca. et døgn, eventuelt lidt diaré om aftenen. Hvis der er taget vævsprøver kan der i sjældne tilfælde ses blødning og yderst sjældent eventuelt hul på mavesækken.

Komplikationer til gastroskopi undersøgelsen er meget sjældne (< 1:10.000). Det kan dreje sig om hul på spiserøret eller mavesækken.

NB! Skulle der kort efter undersøgelsen opstå blødning, feber og tiltagende smerter bedes De kontakte speciallæge Jan Struckmann på telefon 40 74 12 12 eller henvende Dem på nærmeste skadestue.

02.01.2017/ JAS

Patientvejledningen opdateres hvert år i Januar måned.