Operation for marisker

Marisker er hudflapper der resterer efter tidligere hæmorroider og som er lokaliseret udenfor endetarmsåbningen. Symptomerne er oftest kløe og besvær med renliggørelse hvorimod blødning er sjældent.

Operationen udføres i lokal bedøvelse. Ved operationen fjernes Marisken som stilkes i god afstand fra lukkemusklen i endetarmsåbningen. Sårene bliver ikke syet sammen pga. risiko for infektion, dvs. sårene skal hele af sig selv.

De skal kontrolleres i klinikken ca. 4 uger efter operationen, men i øvrigt afhængig af sårets størrelse.

For at undgå hård afføring tilrådes Magnesia om aftenen de første dage efter operationen. Magnesia kan De købe på apoteket. Hvis dette ikke er nok, tillige 15 ml Paraffin emulsion en til to gange i døgnet. Begge dele fås i håndkøb.

Selve tarmåbningen behandles med sædebade, f.eks. telefonbruser efter hver afføring. Hvis De ikke har mulighed for sædebade, tilrådes vask med uparfumeret børnesæbe med blød klud eller svamp. Vaseline, salve, stikpiller osv. må frarådes. Renlighed som beskrevet er langt det vigtigste.

De kan gå i brusebad dagen efter operationen. Karbad bør imidlertid undgås de første 3 uger.

Smerter

Det anbefales at tage 1 g paracetamol (Panodil) 3-4 gange i døgnet de første dage. Denne medicin skal De selv sørge for at have hjemme.

Det er vigtigt, at De tager de anbefalede smertestillende tabletter, således at De kan bevæge Dem hurtigst muligt. De tilbudte tabletter er uden væsentlige

bivirkninger inden for den uges tid, hvor de eventuelt har behov for smertestillende midler.

Erfaringsmæssigt foretrækker de fleste at vente et par dage efter operationen, før de genoptager deres arbejde.

I meget sjældne tilfælde kan der optræde blødning efter operationen. Sker dette, skal de henvende Dem på skadestuen eller tilkalde vagtlæge.

Skulle der inden for de første 7 døgn opstå feber/tiltagende smerter bedes De kontakte speciallæge Jan Struckmann på telefon 40 74 12 12 eller ringe 1813.

Patientinformationen opdateres i Januar hvert år.