Sigmoideoskopi

De skal have foretaget en kikkertundersøgelse af endetarmen og nederste del af tyktarmen. I denne folder kan De læse, hvordan det foregår.

Kikkert med kamera

Kikkertundersøgelsen foregår ved hjælp af et sigmoideoskop. Det er en bøjelig slange med et kamera i spidsen. Kameraet tager billeder inde i tarmen og lægen kan se billedet på en skærm.

Slangen er knap 1,5 cm tyk. Gennem slangen kan lægen tage vævsprøver af slimhinden i tarmen og prøven bliver bagefter undersøgt under et mikroskop.

Forberedelse til undersøgelsen

De skal udrense tarmen

Tarmen skal være tom, for at lægen kan se tarmens slimhinde. Derfor skal De 2 timer inden undersøgelsen anvende et lavement (klyx 240 ml) som De har hentet på apoteket. Læg Dem på venstre side og hæld væsken ind i endetarmen. Hold på væsken 5-10 minutter og gå derefter på toilettet.  Det foregår derhjemme, så De er færdig med toiletbesøg, inden De tager hjemmefra.

Kost

De skal spise og drikke normalt.

Medicin.

Hvis De får tabletter eller mikstur med jern eller Vismut (Pylorid), bedes De stoppe med at tage dem en uge inden undersøgelsen. Ellers er der risiko for, at lægen ikke kan se tarmslimhinden.

Hvis De får blodfortyndende medicin, bedes De oplyse det til lægen, som vurderer, om De skal stoppe midlertidigt med at tage medicinen.

Sådan foregår undersøgelsen.

De skal ligge på venstre side på et leje. Herefter fører lægen slangen ind gennem endetarmsåbningen og videre op gennem venstre side af tyktarmen.

kol4

For at lægen kan se bedre, pustes luft gennem slangen. Luften udvider tarmen, men meget af luften suges ud igen.

De kan følge med i undersøgelsen på en fjernsynsskærm, hvis De ønsker det.

Gør det ondt ?

De fleste oplever det ubehageligt at skulle undersøges i tarmen. Lægen gør det så nænsomt som muligt. Undersøgelsen kan undertiden være forbundet med ubehag, men det forsvinder hurtigt. Indblæsningen af luft kan give en trykkende fornemmelse og trang til at komme af med luften.

Hvor lang tid varer undersøgelsen ?

Undersøgelsen varer sjældent længere end 5 – 10 min

Efter undersøgelsen

Besked om resultat

Resultatet foreligger straks efter undersøgelsen. Hvis der er fjernet polypper eller taget vævsprøver, foreligger svaret ca 1 uge efter undersøgelsen.

Komplikationer.

Der forekommer komplikationer ved kikkertundersøgelsen (Sigmoideoskopi) i et ud af 10.000 tilfælde. Det kan være blødning fra slimhinden eller hul gennem tarmens væg. Især hvis der er fjernet polypper eller udført anden behandling i forbindelse med sigmoideoskopien. Symptomerne viser sig ved svære mavesmerter, feber eller blødning fra tarmen.

I så fald bedes De kontakte speciallæge Jan Struckmann på tlf. 40 74 12 12 eller ringe 1813.

02.01.2017

Patientinformationen opdateres hvert år i Januar måned.